نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه سیستم قطار سمنان در 18 ماه گذشته 4 هزار خطا داشته است، گفت: مرکز کنترل ترافیک و مامور CTC مقصر حادثه هستند.
به گزارش یزد فردا ، نماینده رشت و عضو هیئت رئیسه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس در تشریح نشست فراکسیون متبوعش اظهار داشت: جلسه با حضور اکبر ترکان مسئول کمیته ویژه بررسی حادثه تصادف قطار سمنان-مشهد، افشار رییس اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بازرس ویژه و استانداران و همچنین اعضا برگزار شد.
غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد که 5 عامل به عنوان علل سانحه برخورد قطار سمنان- مشهد مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد ماموران قطار بررسی شد و مبرا شدند چرا که از خرابی و یخ زدگی ترمزها بی اطلاع بودند.وی افزود: با این بررسی مشخص شد که ماموران باید غیر از CTC از مرکز کنترل نیز دستور می گرفتند اما بر اساس رویه جاری از CTC دستور گرفتند بنابراین مبرا هستند. در عملکرد ماموران کنترل سیستم شاهرود، از ایستگاه نقاب تا گرمسار نقشی در این حادثه نداشتند اما مقصر دوم هستند، چرا که افرادی در این مسیر مسئول هستند که آموزش لازم برای کار با سیستم اتوماسیون را ندیده اند.جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: در ادامه نشست، طبق بررسیها مشخص شد مامور کنترل CTC شاهرود هیچ عمدی نداشته و اقدام مجرمانه نکرده بلکه خطای کاری رخ داده است. عملکرد مامور تعویض در مشهد نیز بررسی و مشخص شد که بین CTC و مرکز کنترل ترافیک هنوز هماهنگی نیست؛ همچنین تاکید شد که متصدی CTC مجاز به صدور مجوز نیست و باید از رده بالاتر کسب تکلیف کند. از سوی دیگر تاکید شده است که وقتی کنترل قطار دستی می شود حداکثر سرعت قطار باید 30 کیلومتر در ساعت باشد اما با130 کیلومتر حرکت کرده است.همچنین مشخص شد که حادثه در قوسی مسیر اتفاق افتاده که اگر در مسیر صاف به وجود می آمد لکوموتیوران ها می توانستند یکدیگر را ببینند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مامور دوم به دلیل تاخیر اطلاعات کامل در خصوص قطارها داشته و بی اطلاع از نقص در ترمز هدایت را بر عهده گرفته است، تصریح کرد که بخشنامهای نیز درباره روش هماهنگی صادر شده بود که اجرایی نشده و مامور باید از مرکز کنترل ترافیک دستور می گرفته اما بدون کسب تکلیف از مرکز ترافیک لکوموتیوران را هدایت کرده است.براساس گزارش مسئول کمیته ویژه بررسی حادثه تصادف قطار، مدارک جعلی بعد از حادثه ساخته شده از جمله دو تلفنگرام بعد از حادثه و تقلبی است که جای تاسف دارد.وی ادامه داد: همچنین مشخص شد در 18 ماه گذشته سیستم 4 هزار خطا داشته است به عبارتی روزی7 خطا سیستم CTCمی دهد بنابراین یا این سیستم مناسب ایران نیست یا آموزش ضمن خدمت به ماموران داده نمی شود و آنها با همان اطلاعات و آموزشهای دستی سیستم جدید را کنترل می کنند.
«مرکز کنترل ترافیک و مامور CTC مقصر هستند از سوی دیگر با وجود اینکه در سیستم CTC همه مسائل الکترونیکی است اما ثبت وقایع دستی صورت می گیرد که ظاهرا همین امر ضعف سیستم است؛ همچنین مشخص شد سیستم کد گذاری در قطارها غلط و بی اثر است و باید این سیستم تغییر کند.»
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
پنجشنبه 21,نوامبر,2024